Pare incredibile, ma sembra che ancora oggi Outlook riscontri talvolta problemi con la gestione delle caselle in IMAP.
Nel particolare, molto spesso le difficoltà riscontrate in fase di prima configurazione del programma è rappresentato dal nome delle cartelle di default presenti in remoto (Inbox, Sent, Trash e Templates) che non corrisponde a quelle che il programma si aspetta, generando una marea di errori tra cui, quello analizzato oggi, camuffato da un criptico Unknown namespace seguito dal codice di errore 1025 che si ripete ad ogni sincronizzazione della casella.
Nell’analizzare questa problematica ci siamo imbattuti in un fix fornito nel lontano 2012, questo specifico caso tratta della versione di Office per Mac, ma abbiamo evidenza di casi simili su Outlook 2013 per Windows.
Il riferimento alla soluzione è questo post di Scott_MSFT e di seguito il quote per un workaround del problema:
Yes, this is a bug with the new IMAP implementation in 14.2. We have created an account with the German ISP you are using to both test the workaround steps and properly fix the bug in a future bug fix release of 14.2
The workaround steps are a bit tricky, but they do work. You are correct that you do have to select a folder on the server for junk email and deleted messages, which was wrong in my first post.
More detailed steps are:
1. [as per Andre’s suggestion] On the Advanced tab under Accounts tell Outlook which folders to use for sent, drafts, junk and trash.
A tricky part here is that Outlook has already created “broken” folders locally that it intends to create on the IMAP server, but the server denies each request to do so. These folders appear in the server list when you select “Choose”. You need to deduce which folders are already truly on the server and select these. Do not select the “broken” unable-to-upload folders.
Note that if you choose to manually create new server folders must execute a sync first. Unless the sync has completed the new folders will not be enabled for selection in the “Choose” dialog.
2. You need to locate and delete on the local client the four , now abandoned, special folders that we tried to create.
Since these are root level folders that are no longer marked as special folder they will not appear under the root “Inbox” folder.
a. Collapse the root Inbox folder and also the following root level Drafts, Sent Items and Deleted Items Folders.
b. Next in the navigation list you will see the name of your account with an expandable triangle beside it. Expand that you will see the four folders that need to be deleted – sent, drafts, junk and trash.
c. Verify that the folders are empty, or do not contain any mail that you wish to retain, and delete the folders.
Da notare che questo problema sembra essere stato risolto da un fix, tuttavia ancora oggi si hanno notizie, almeno su Mac, di simili inconvenienti. Pertanto prima di effettuare il workaround suggerito, specie se si tratta di una reinstallazione, è meglio verificare la presenza di aggiornamenti del pacchetto Office o del sistema operativo.